Атанас Атанасов е типичният модерен фермер – здраво стъпил върху традициите, но с поглед, отправен далеч напред, към високите цели. Едва седем години след завръщането си от Англия, той успява да се превърне в най-големия земеделски производител от района на Червен бряг. Освен пипер и царевица, той отглежда и популярния Реселешки воден лук, известен със своята сладост.
Органиката е мощен инструмент за високи добиви и качество!
В производството си Атанас Атанасов залага на органиката, както и на стабилни партньори, считайки, че само те могат да му гарантират устойчиви резултати.
- Г-н Атанасов, напоследък много се говори за проблеми с реализацията на произведените у нас плодове и зеленчуци. Вие наблюдавате ли такава тенденция?
Според мен за качествените плодове и зеленчуци има пазар. Предвид ситуацията хората стоят повече по домовете си, домакинствата консумират повече прясна, домашно приготвена храна, наблягат на плодове и зеленчуци с цел подсилване на имунитета. Логично е да няма проблем с пазара на тези продукти.
- Звучите спокоен и то във време, в което повечето ваши колеги са по-скоро притеснени – за реколтата си, за пазара, за субсидиите…
Субсидиите са наистина важни за подобряването на нашата конкурентоспособност. Но за реколтата и пазара не мога да разчитам на тях, а трябва да се осланям на надеждни партньори, доказали се в годините. Старая се да предлагам висококачествени продукти, да поддържам стабилни доставки, така че и моите партньори да могат да разчитат на мен. Инвестирам в земята, за да мога да очаквам тя да ми се отплаща – с устойчиви резултати във времето.
- В какво се състои тази инвестиция, не я ли правят всички земеделци?
Аз залагам на органиката. Тя спомага за обогатяване на почвения състав, повишаване на хумусното съдържание и освобождаване на блокираните хранителни елементи в почвата, правейки ги лесно достъпни за растенията. Всичко това осигурява устойчивост на резултатите в дългосрочен план. За щастие все повече колеги са наясно, че химичните торове и препарати, които използват, осигуряват само временно решение за конкретни проблеми и, в най-добрия случай, спомагат за постигането на краткосрочни цели по отношение на добивите. Затова стопаните, които търсят устойчиви резултати и се грижат за почвата, околната среда и здравето на крайния потребител, залагат на органиката.
- Откъде взимате тази органика и какви са реалните резултати от прилагането й? Налага ли се да правите компромиси?
Смятам, че с наличните възможности на пазара производителите на плодове и зеленчуци няма нужда да избират между качество и добив. Моите партньори от ЕкоДарпол Болканс предлагат наистина уникални продукти, като Хумус Актив и Плонар Актив, които дават чудесни резултати, устойчиви във времето. Комбинирам органиката с гамата торове под бранда Ultrasol на най-големия производител в света на калиев нитрат – SQM. С тази комбинация от години постигам по-високи добиви от висококачествена продукция, по-ниски остатъчни количества от пестициди, здрави почви и растения. За мен използването на органика е инвестиция в бъдещето на земята. Тя подпомага действието на висококачествените водоразтворими торове, които влагам в производството, каквито са SQM. SQM позволяват най-добрия избор на формулация в зависимост от фазата на културата, а най-хубавото е, че имат и специализиран продукт за домат и пипер Ultrasol Tomato&Pepper+МЕ, който дава оптимален баланс на макро- и микрохранителни елементи по време на формиране и беритба на плодовете.
- С какво продуктите на ЕкоДарпол и услугите, които предлагат, са по-различни от останалите на пазара?
Изключително важно е, че компанията предлага индивидуални решения в зависимост от спецификите на почвата, климатичните особености и съответната култура. Агрономите на ЕкоДарпол изготвят програми за подхранване за всеки свой клиент – с личен подход и отношение, на които много държа. Програмите се правят на база на подробен почвен анализ, така че да се компенсират различни дефицити и недостатъци в почвения състав. Подбират се и най-подходящите формулации минерални торове, каквито са SQM. За органиката, която използвам, пък е много важно, че органичните комплекси, съдържащи се в продуктите на ЕкоДарпол, не позволяват отмиването на вложените хранителни елементи, а натуралните минерални добавки ги правят 10 пъти по-ефективни от конвенционалните химичносинтезирани торове. Ето защо при лука и пипера използвам основно продукти на ЕкоДарпол и SQM – Плонар Актив ОМ предсеитбено по 50-60 кг/дка и Хумус Актив по 5-6 л/дка. В началото се подава два пъти по 1 л/дка и впоследствие дозата се намалява до 0,5л/дка, подаван през 7-10 дни. Схемата е такава, защото продуктът има акумулативен ефект.
- Можете ли да изчислите ползите от влагането на органика? Какво казват цифрите?
Ръстът в добивите е около 50%, но ползите далеч не са само в това. При зеленчуците е особено важна съхраняемостта на продукцията, която се повишава значително. При едрината на плодовете разликата също е очевидна. На полето няма празни места с непоникнали растения, които иначе заемат 10-20% от площите. Има разлика дори и във вкуса на зеленчуците – тяхната сладост е повишена поради увеличеното количество захари. Използвам продуктите на ЕкоДарпол вече трета година и спокойно мога да кажа, че резултатите са положителни във всяко едно направление, но най-вече са устойчиви, а почвите и природата са не само защитени, но и подсилени.
- Какво търси пазарът на плодове и зеленчуци днес? Как производителите да отговорят на неговите нужди?
Платежоспособните потребители са по-претенциозни от всякога. Освен вкус, визия, издръжливост, те искат да знаят и откъде идва храната им, да са уверени, че тя е произведена по възможно най-здравословен начин, с мисъл и грижа за околната среда. Все по-трудно става на фермерите да отговорят на взискателния потребителски вкус, без да правят компромис между качеството и количеството на произвежданата продукция, без да изтощават прекомерно почвата и да замърсяват околната среда. Но стига да има желание, има и решение. А това решение е именно органиката. Ето защо се надявам все повече мои колеги да потърсят висококачествени органични продукти, които да влагат в производството си, като по този начин се грижат не само за собствената си печалба и устойчиви резултати, но и за почвите, околната среда и здравето на потребителите.